Na problém jsme již v polovině loňského roku společně se Svazem průmyslu druhotných surovin upozorňovali nejen my (ČAOH), ale i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Stát prostřednictvím novely ministerstva životního prostředí zrušil tržní prostředí a hospodářskou soutěž u sběru celé komodity elektrozařízení. Nyní má v plánu to samé i u zpracovatelských zařízení. Který sektor bude následovat příště? Poškozené firmy zvažují žalobu na stát.
Po tzv. elektronovele obsahuje zatím stále platný zákon o odpadech novou úpravu oprávnění přebírat elektrozařízení a elektroodpady. Konkrétně se jedná o ustanovení, podle kterého se držitel smí zbavit elektrozařízení pocházejícího z domácností nebo elektroodpadu jen jeho předáním zpracovateli nebo na místo zpětného odběru nebo odděleného sběru (elektrozařízení, které pochází z domácnosti, se konečný uživatel může zbavit také jeho předáním poslednímu prodejci). Zákon o odpadech přitom nově přímo zdůrazňuje, že „jiné osoby než zpracovatelé, provozovatelé míst zpětného odběru nebo odděleného sběru a poslední prodejci nejsou oprávněny elektrozařízení pocházející z domácností a elektroodpad převzít“.
Které subjekty působící v oblasti nakládání s odpady tedy podle novely mohou elektrozařízení z domácností a elektroodpad v praxi převzít?
Místo zpětného odběru a odděleného sběru jsou nyní místa, která zřizuje výhradně kolektivní systém (výrobce). Subjektům, které nejsou smluvně navázány na kolektivní systém (výrobce), tak zbývá pouze možnost být zpracovatelem, neboť jen zpracovatel zatím může elektrozařízení a elektroodpad převzít, i když nemá s kolektivní systémem (výrobcem) smlouvu. Dle návrhu aktuálního věcného záměru nového zákona by dokonce nemělo být možné ani to.
Chcete podnikat? Potřebujete smlouvu s jinou soukromou firmou, která ji s vámi však nemusí podepsat.
Co se týče otázky provozovatelů zařízení ke sběru a výkupu odpadů, tyto subjekty (které provozují např. sběrný dvůr v obci) mohou nově odpad převzít jedině v případě, že mají předmětnou smlouvu a rovněž v příslušném rozsahu souhlas krajského úřadu.
Provozovatelé zařízení ke sběru a výkupu odpadů, kteří byli dosud na základě příslušných souhlasů krajských úřadů oprávněni přebírat elektro a nejsou navázáni na kolektivní systémy, tak o tuto možnost kvůli „elektronovele“ přišli. Dá se říci, že tak došlo k omezení určité skupiny subjektů v přístupu na trh, a tím i k narušení hospodářské soutěže. Kromě oborových sdružení a ÚOHS kritizovali netržní nastavení také někteří senátoři, kteří odmítli novelu podpořit. Vůle k jejímu prosazení však byla evidentně silnější. Tržní prostředí v této oblasti tak končí a na základě kroků MŽP možná brzy skončí i pro zpracovatele elektroodpadu. Vláda by měla věc projednávat již v březnu.
Proč nechce MŽP širokou a otevřenou sběrnou síť, která je běžná v mnoha evropských zemích? Chceme v ČR skutečně místo tržního prostředí monopolní či oligopolní nastavení? Komu to prospěje?